Detox når jeg er utbrent og sykmeldt. Ufornuftig?

Innsendt spørsmål

­Hei.

Litt bakgrunnsinformasjon først:

Jeg gikk på en smell i starten på året, der jeg fikk et angstanfall. Det har vist seg i etterkant at jeg har vært stresset over lengre tid og er utbrent. Har nå vært sykmeldt siden i februar. Er ofte tom for energi og har slitt veldig med musklene i nakke og skuldre (har fått hjelp hos kiropaktor). Det har vært en lang og slitsom prosess med mange oppturer og tunge nedturer. Uka før jeg skulle prøve meg på jobb igjen, så gikk jeg en times tur hver dag og gjorde yoga for å koble ut og slappe av. Jeg følte at det fungerte veldig bra, musklene begynte endelig å roe seg og jeg kjente at energien var god og motivasjonen for å komme i gang igjen begynte endelig å komme tilbake. Det føltes som at jeg var på riktig veg, og jeg hadde funnet noe som fungerte i hverdagen. Alt føltes veldig bra. Etter noen dager på jobb (2 timer mand, tirsd og torsd), så var motivasjonen borte, energien hadde dalt veldig og musklene stivnet til igjen. Jeg ble 100% sykmeldt på nytt. Den uka orket jeg ikke å gå tur og jeg tok meg ikke tid til å gjøre noe særlig yoga heller. Det ble kjøring frem og tilbake, henting av barn, matlaging osv. Jeg har tre barn på 2, 4 og 7 år. Uka etter gikk med til å få slappet av mest mulig, men det var samtidig vanskelig da det skjer mye i mai-måned. Det var 17.mai, og nå har jeg 2 bursdagsbarn som skal feires. Dermed måtte det planlegges, handles og klær skulle klargjøres. For meg har det vært et ekstra stress, men jeg vil ikke skuffe ungene mine med at mamma er sliten når de gleder seg sånn til de store dagene i mai. Jeg har fungert noenlunde, men har hatt et behov for å slappe ekstra av dagene etter.

Midt oppe i dette, så bestemte jeg meg for å gjøre noe jeg nå føler har vært forferdelig dumt og som jeg angrer på.

Selv om vi har et normalt kosthold, med lite søtsaker, varierte middager, frukt og grønt, så har jeg hatt et ønske om å få inn et litt sunnere og mer variert kosthold. (Kanskje heller litt mer spennende mat, som grove vafler, smoothie osv.). Det blir fort mye av det samme som går igjen, som brødmat og poteter/pasta og enkelt tilbehør fordi det er lettvindt og enkelt å planlegge.

I denne perioden siden nyttår har jeg lest mye på nett, og har kommet over temaet detox og utrensing. Jeg tenkte at det ikke kunne skade så lenge kuren gikk ut på å spise ren mat. Så jeg bestemte meg for å prøve en uke. Snakket ikke med fastlegen min om dette, noe jeg i etterkant føler var dumt! Etter to dager med juice, smoothier, salater med kylling og fisk så bestemte jeg meg for at dette ikke var noe for meg, i alle fall ikke nå. Jeg følte at kroppen hadde det bra, at den fikk mye god næring og energien var god, men vekta gikk nedover, og jeg følte meg IKKE bra om morgenen. Følte meg helt tom i magen og ble skjelven og ør i hodet. Jeg avbrøt og begynte å spise ”normalt” igjen. I grove trekk så var det dette jeg fikk i meg disse dagene:

Dag 1: drakk en del juice og spiste salat med kylling (fikk i meg havregryn igjennom kveldsdrikken).

Dag 2: drakk juice, lagde meg smoothier og spiste salat med fisk (havregryn i kveldsdrikk).

Dag 3: lagde meg smoothie med bl.a spinat og grønnkål, spiste brødskive og havregrøt i tillegg til pizza av alle ting, men jeg orket ikke mye. Følte meg bra etter smoothien på formiddagen og avslapping.

Dag 4: følte meg ikke bra. Jeg var svimmel og ør i hodet og følte veldig for å slappe av. Jeg fikk i meg litt brødmat, smoothie(spinat og grønnkål). På kvelden følte jeg meg ok og spiste en grei tallerk med grillet kylling med søtpotet, salat og avokado.

Dag 5: følte jeg meg ok på morgenen. Jeg spiste litt brødskive og smoothie (spinat og grønnkål) til frokost. Etter det gjorde jeg ingenting, satt i sofaen og funderte og var ordentlig nedfor. Følelsen satt godt forplantet i magen og nedstemtheten var der hele dagen. Vanligvis forsvinner det etter å ha sippet litt, men ikke denne gangen. Spiste litt havregrøt til lunsj og la meg for å sove etter det. Våknet, følte meg ok, men sinnstemningen hadde endret seg fra deppet til å få en energi av ”at denne dritten orker jeg ikke mer”, og jeg hev meg rundt og ordnet litt i huset. Bestemte meg for å gå av meg sinnet, så gikk meg en god tur. Det gjorde godt, men fortsatt litt nedfor resten av dagen.

Dag 6 var en ok dag helt til jeg spiste en god porsjon med havregrøt og en grov brødskive med banan til lunsj. Jeg ble tung og ør i hodet og følte veldig for å legge meg ned. Spiste litt brødmat, smoothie, og salat med kylling i tillegg til frukt den dagen.

Etter disse dagene, så er jeg litt rådvill. Jeg er på dag 7 nå. Har sist en brødskive med avokado, kalkunfilet og squash, + vann og eple. Litt smårar, men ikke så ille. Deretter 2 knekkebrød med banan og hvitost, avokado og squash, + en gulrot og paprika. Føler meg ok, så skal forsøke meg på en gåtur før jeg legger meg for å slappe av litt.

Jeg blir fort rar i kroppen (spesielt ør i toppen og får et behov for å legge meg ned), når jeg spiser annet enn lett mat. Jeg har denne tilstanden i noen timer eller til jeg får sovet det av meg. Jeg ønsker å gå tilbake til å spise det jeg vil som før, er det mulig? Skal jeg fortsette som jeg gjør eller burde jeg spise lett mat og kutte ned på brødmat? Er det for tung kost for meg nå som jeg blir fort tom for energi og er utbrent? Må kroppen vennes til tyngre mat igjen, så jeg må ta tiden til hjelp? Tar det lengre tid siden jeg er sliten ifra før? Oppi dette så fikk jeg mensen på dag 3. Dette gjorde kanskje den kroppslige reaksjonen verre..? Fremover nå så skal jeg prøve å komme meg mer i ut igjen, kanskje det vil hjelpe litt. Jeg er litt skeptisk til å prøve meg på ”vanlige” middager igjen, føler kroppen trenger lette middager med salat og fisk eller kylling med tilbehør for å ikke få en negativ reaksjon. Sitter det litt i psyken også? Har lært at mye sitter her etter det jeg har vært igjennom i forhold til problemene jeg hadde etter angstanfallet i januar. Burde jeg oppsøke noen form for hjelp med tanke på hvordan kroppen har reagert de siste dagene, eller skal jeg avvente, prøve meg litt frem og se om kroppen normaliserer seg? Jeg har fast oppfølging av fastlege i forhold til utbrentheten, og er henvist til raskere tilbake, men har ikke pratet med noen om de som har skjedd den siste uken.

Oppi det hele, så har jeg heldigvis en mann som er veldig behjelpelig både med ungene og matlaging, så jeg får mye støtte og avlastning :-) Men jeg syns det er tungt at kroppen reagerer sånn når jeg prøver å spise som normalt. I tillegg legger det et ekstra press på min mann som må ta ekstra ansvar når jeg ikke fungerer optimalt, og det hjelper ingenting på selvfølelsen min. Jeg føler at jeg fant en fin balanse for hvordan dagen burde være for å fungere i forhold til utbrentheten og anspente muskler, men jeg sliter nå med maten. Jeg håper for hver dag at dagen skal bli enda litt bedre enn den var i går for det er for meg et tegn på at kroppen er på riktig veg, men trenger tid på å normalisere seg igjen. Men dette er nytt for meg, og med tanke på at jeg er utbrent, så tenker jeg at det er fornuftig å søke råd. For jeg vil veldig gjerne fremover, ikke bakover.

Mvh.
Frustrert og til tider nedstemt, men positiv og håpefull frue:-)

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 26. mai 2017, klokken 08:51

Dette kan ses på som svært komplisert eller såre enkelt. Det kommer an på øyet som ser. Jeg tenker fastlege, arbeidsgiver, NAV og skattebetalere er mest opptatt av å få deg tilbake på jobb og at dette trumfer andre prosjekter du måtte ha. På den annen side kan dette prosjektet hjelpe deg tilbake til den normale hverdagen, inkludert jobb. Du opplevde selv hvilken energi du fikk av dette. Vekttapet er helt som forventet og maten er kjempesunn. Om du får i deg nok, kan jeg ikke si, du beskriver ikke egen vekt eller totale kalorier du får i deg per dag, men som en mal kan du bruke at du ikke bør gå ned mer enn et halvt kilo i uken. Styr deg inn på dette så henger hodet mer med.


Dette du beskriver med tom i hodet og magen etc er symptomene ved vektreduksjon, og hodet vil i tillegg slite med tanker, for å få deg til å innta flere kalorier igjen. Og disse tankene kan du kanskje oppleve som et oppbluss av angst, i tillegg til at bølger av energimangel som også er vanlig om man går ned for raskt i vekt, selvsagt kan få deg til å tenke at utbretheten blir verre. Så på sett og vis er det litt problematisk å fremprovosere tilsvarende symptomer du er sykmeldt for, men på den annen side, når du vet at dette er en komplett normal reaksjon, og ufarlig reaksjon, på kost- og vektendring så kan du absolutt bruke det til å komme deg på beina igjen. Du må da bare møte nedgangsbølgene med knyttede nevner og ikke frykt, passivitet eller depresjon. Etter hvert som du ser at det bare er bølger på noen timer til dager, etterfulgt av gode perioder med bra energi og humør så står du stadig bedre rustet i disse downperiodene.


Det er godt du skal til "Raskere Tilbake", psykolog regner jeg med? Eller en Coacheller annen terapeut av et slag. Dettevil hjelpe deg svært mye, og raskt. Det du skal være veldig klar over oppi dette er den stadig voksende ineffektiviteten du opparbeider deg som sykmeldt og med bedre tid enn du pleier, i tillegg til en form for asosialitet og "isolering". Alle disse momentene vanskeliggjør returnering til det vanlige livet ditt hvor jobben er inkludert. Det var fornuftig av dere å starte fornuftig. Jeg tenker enda roligere neste gang, og det er uhyre viktig at du er innom arbeidsplassen jevnt og trutt og hilser på i lunsjen. Du skulker tross alt ikke, så ikke få dårlig samvittighet for dette. Si som det er, at det er som ledd i prosessen til å komme tilbake. Samme hva man er sykmeldt for, ja til og med om man bare har hatt litt lang ferie og hatt det kjempeflott så er det vanskelig å returnere til arbeidet med krav og folk når det har gått en viss tid, speseitl når det har passert 8 uker. Det er det "magiske" tallet for når det blir ekstra vrient med retur, uansett fraværsårsaken.


Konklusjon: Kosten/opplegget du oppsummerer er sunt og trygt, men ikke gå ned mer enn 1/2 kg/uke. Se frem til terapeuttimer! Vurder psykomotorisk psykoterapi. Trekker det ut vurdér henvisning til rehabiliteringsopphold for utbrente. Masse å lære der, men etter min erfaring drøyer det ut situasjonen og trekker det hele ut i langdrag. Jeg synes ikke folk spretter noe raskere tilbake i arbeid og normal livssituasjon av den grunn. Det som betyr mest her er tiden. Ikke la det gå for lang tid. Og sist, men ikke minst, få kontakt med arbeidsplassen din. Beste behandlingsform er som regel å få deg til å føle deg normal igjen, hvilket skjer med at du returnerer til arbeid. Arbeid er samtidig et fristed for en del andre belastninger i livet. Du blir stadig mer ineffektivisert og symptomfokusert når du går hjemme. Symptomene du har følt på underveis her er helt normale i forhold til energikilde-skifte og vektreduksjon, men som kanskje går litt for raskt frem

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon