Er det medisinene mine som gjør meg impotent?

Innsendt spørsmål

­Jeg er en mann på 53 år og opplever problemer med å få stiv penis. Jeg kan godt kjenne meg tent, men som sagt så "lystrer" ikke penis på samme måten som før og jeg strever for å få den stiv.
Høsten 2005 gjennomgikk jeg en "by pass" operasjon. Jeg har i alle år brukt kolesterolsenkende medisiner, men etter denne hendelsen har dosen blitt forsterket.
Nå bruker jeg: Lipitor 80 mg, Ezetrol 10 mg og Niaspan 2000 mg. I tillegg bruker jeg: Sandoz 50 mg, Albyl-E 75 mg og Ramipril 2,5 mg. Dette er medisiner jeg tar daglig.

Har disse medisinene innvirkning på mitt problem? Uansett, hva kan jeg gjøre med det?

Venter spent på svar!

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 08. mars 2011, klokken 11:37

Din medisinering og ditt inngrep (bypass) forteller meg at du har høy risiko for åreforkalkning og dermed innsnevring av blodårer. Dette kan redusere blodstrømmen til penis, men ikke nødvendigvis, slik at andre tilstander og ikke minst dine medisiner må også legges under lupen før man henger alt på åreforkalkningsknaggen. Din fastlege er den som avgjør om det er trygt å eksperimentere med dine medisiner for å se om disse har skyld i din impotens. Vanligvis er det slik at bivirkningene kommer nokså snart etter man starter med en medisin. Startet impotensen rett etter oppstart eller doseøkning av en eller flere av dine medisiner er medisinene å mistenke. Har medisinsammensetningen og dosene vært uendret i lang tid er det mindre sannsynlig at dette er årsaken og det er sannsynligvis ingen vits å begynne å lete etter en skyldig tablett.


Skulle dere lande på at det er åreforkalkningen som er årsaken til din impotens må dere diskutere hjelpemidler eller tabletter. Det er en god beskrivelse av de forskjellige tablettene og hjelpemidlene her:

Hvordan behandles impotens? Les om viagra, vakuumpumpe, penisring og andre muligheter.


Husk at det kan gi livstruende blodtrykksfall å benytte Viagra eller Cialis etc og Nitroglyserin samtidig.


Langt i fra alle som har gjennomgått bypassoperasjon blir ikke impotente. Vi skal absolutt ikke blindt legge skylden på åreforkalkningen, men vurdere andre årsaker også. Ikke minst medisinene dine. Niaspan, Albyl-e og Ezetrol frikjenner vi for mistanken, mens Lipitor, om enn ikke så ofte, kan forårsake impotens. Du har en høy dose og det er jeg sikker på er av en god grunn. Jeg kan derfor ikke anbefale deg å la vær å ta Lipitor en uke for å se om dette retter på potensen, men du kan høre med fastlegen din om det er forsvarlig. Dersom potensen retter seg med dette så kan det tenkes fastlegen kan erstatte tabletten med noe annet. Akkurat hvor lenge du må være uten Lipitor for å finne ut om den er skyld i impotensen din avhenger av hvor ofte du blir seksuelt opphisset. En uke var bare et eksempel. Dersom du er sikker på å bli sekuelt opphisset i løpet av en uke, så er en uke uten Lipitor nok for å finne ut av det. Mener du at du trenger lenger tid før du havner i en situasjon hvor du blir seksuelt opphisset må du være uten Lipitor i lenger tid. Det går an å erstatte Lipitor med et annet middel i den uken eller to du er den foruten også, så lenge erstatteren ikke har impotens som bivirkning den også.


Ramipril: Denne kan gi impotens forbigående, men det er like uvanlig som for Lipitor. Dersom impotensen startet i forbindelse med oppstart av ramipril er den klart skyldig. Men som sagt vil potensen da gradvis returnere. I motsatt fall må dere diskutere andre blodtrykkstabletter. Dersom du ikke fikk impotens av Ramipril ved oppstarten vil du ikke få det av den senere heller. Du kan derfor frikjenne denne om du har hatt normal potens mens du har benyttet Ramipril. Mener du at impotensen startet etter du begynte med Ramipril bør du vente noen uker for å se om potensen vender tilbake før du forkaster Ramipril som er en god tablett.


Du skriver Sandoz 50 mg. Jeg regner med du mener Metoprolol Sandoz? Dette er en betablokker og kan forårsake impotens, men det er enda mer uvanlig enn hva som var tilfellet for Lipitor. Mindre enn én promille opplever impotens av Metoprolol, mens mellom 1 promille (1/1000) og 1 prosent (1/100) opplever impotens av Lipitor. Som du ser er det uvanlig bivirkning hos de begge, men noen få opplever altså bivirkningen og man vet jo ikke om du kan være en av de.

Det kan være enklere, og kanskje tryggere også, å erstatte Metoprolol en uke eller to med et annet blodtrykksmiddel, enn det er å erstatte Lipitor. Dere må altså bli enige på samme måte igjen, du og fastlegen din; er det forsvarlig, og i så fall hva skal erstatte den og hvor lenge skal dere holde tabletten unna (les over)?


Man kan ikke kutte ut både Lipitor, Ramipril og Metoprolol til samme tid. Får du tilbake potensen vet du jo da ikke hvem som var den skyldige. Én om gangen med andre ord. Kanskje er det tryggere å begynne med Metoprolol selv om denne minst sannsynlig er årsaken.


Andre tilstander kan også forårsake impotens, slik at utredning av impotens medfører blant annet å ta blodtrykk og noen blodprøver. Akkurat hvilke blodprøver og undersøkelser fastlegen velger å ta avhenger av hans kjennskap til deg, hans/hennes egen kunnskap på området og om du skulle ha bestemte symptomer. For eksempel kan enkelte nevrologiske tilstander gi impotens. Disse tilstandene kan noen ganger oppdages selv ved en grov nevrologisk undersøkelse på legekontoret. Andre tilstander, som f ex diabetes, som også kan gi impotens, avsløres enkelt ved blodprøve. Blodtrykket må være godt regulert for å opprettholde normal sirkulasjon til penis. Om fastlegen velger å ta hormonanalyser (blodprøver) kan avhenge av om du har symptomer på hormonforstyrrelse, mens enkelte leger kan velge å gjøre det rutinemessig.


Sammendrag:


En rekke tilstander kan forklare impotens, men den vanligste årsaken er psykisk. Den som våkner med stiv penis eller som klarer å stimulere den stiv selv har sannsynligvis sirkulasjon og utstyr i orden og årsaken til impotensen er psykisk. Blodtrykk, røyking, diabetes, overvekt og doseringer på medisin må være korrigert optimalt. Enkelte av dine medisiner kan gi impoetens, men det er ikke vanlig. Ramipril ville gitt impotens ved oppstarten, men ville deretter returnert. Metoprolol kan forsøkes kuttes ut først, dersom legen din mener det er forsvarlig. Deretter Lipitor. Den som har hatt hjerteinfarkt bør beholde en liten dose betablokker (Metoprolol) da dette viser seg å redusere nye hjertehendelser. Skulle Lipitor vise seg å være syndebukken  kan det bli noe problematisk for fastlegen din å finne en erstatter. Uansett, dersom impotensen ikke oppstod i forbindelse med oppstart eller doseøkning av en eller flere av dine tabletter faller mistanken mer over på din åreforkalkning. Da må det diskuteres hjelpemidler eller tabletter, men aldri glemme at mange kan bedre sirkulasjonen ved vektreduksjon, kostomlegging, moderere røyk- og alkoholinntak.


 

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon