Finnes det noe mot muskelspasmene mine?

Innsendt spørsmål

­
Jeg er en dame på 47 år som har hatt MS-diagnosen siden-99, men fikk det første attaket i -88-
Har en såkalt snill MS.
Jeg opererte meg for tarmkreft i 2010 og fikk cellegift i et år. Etter endt cellegift fikk jeg nevropati i begge beina og hendene. Beina er nå veldig ille- opplever nå å våkne om natten med "innvendig " skjelvinger i beina og veldig høy puls. Er dette en form for spasmer og hva kan jeg gjøre med det. Skal starte med lidokain intravenøst pga smerter.

Tar medisiner for magesår og angstdempende Cipralex

Håper du kan hjelpe meg med det her.

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 19. januar 2013, klokken 21:20

Det er vanskelig for meg å avgjøre om dette er ubehag i forbindelse med nevropatien, MS-en eller om det dreier seg om urolige bein, eventuelt kramper som følge av vitaminmangel, men la oss drøfte det og se hva vi får ut av det. Det beste var om du ba om å få kopi av epikrise(r) eller journalen og lese hvilke ord de setter på tankene sine der.


Hva er nevropati?


Nevropati er en skade av nervene som følge av gifter (alkohol, medisiner), avleiringssykdommer (amyloidose), infeksjoner, næringsmangel, arvelige tilstander, lavt stoffskifte (hypotyreose) eller diabetes for å nevne det vanligste. Ernæringsmangler, diabetes og hypotyreose kan man behandle eller stanse utviklingen av og deretter forsøke å holde i sjakk.


For å stille diagnosen gjør man nervelednigstester, tar blodprøver og kanskje også en prøve av en nerve. En eller flere nerver kan rammes. Hos deg er flere nerver rammet og det kalles polynevropati. Den oppstod etter cellegiftkuren og det er derfor nærliggende å anta at denne må ta skylden. Siden du er rammet i hender og føtter, dvs helt ytterst i kroppen (såkalt hanske- og sokk mønster), kalles det perifer, eller distal (betyr ytterst) symmetrisk polynevropati (poly- betyr mange).


Symptomene du beskriver er ikke klassiske for nevropatien, som mer gir brenning, nummenhetsfølelse ("går på bomull"), følelse av at områdene sover eller man kan bli overfølsom og oppfatte berøring som smerte. Symptomene kryper etterhvert oppover/innover mot kroppen.


Dersom de såkalte motornervene er involvert i nevropatien vil det kunne oppstå kramper, men du ville da også ha nevnt muskelsvakhet, antar jeg. Dersom du bare har glemt å nevne det og du virkelig har motorisk nevropati så er håpet at man finner årsaken til nevropatien. Faktisk viser det seg ofte at de med motorisk nevropati hyppigere kan tilbys behandling. Som nevnt er eksempler på årsaker som lar seg korrigere diabetes, ernæringsmangler (B12-mangel...) eller lavt stoffskifte. Jeg må vel si som sant er at dette nok er forhold som dine behandlere har tatt stilling til. Siden de går for infusjon av bedøvelsesmiddelet Lidokain er nok dette fordi de ikke har andre muligheter.


Kan MS gi kramper i musklene?


MS kan forårsake kramper/spasmer i bena. Det finnes medisiner å sette inn mot selve MS-lidelsen for å redusere hyppigheten, varigheten og graden av anfallene (attakkene), og det finnes spasmespesifikk behandling ved MS hvorav flere av dem fås på blå resept, evt på såkalt registreringsfritak (må søkes om):



  • Stesolid/Valium: Førstevalg på kveldstid, men er sløvende i de dosene som trengs mot spasmer og tas best på kvelden når man allikevel skal sove. Avhengighetsskapende, men dette kan være av underordnet betydning om man er veldig plaget.

  • Baklofen/Lioresal: Førstevalg på dagtid.

  • Cannabis/Sativex. Fås som munnspray, lovlig, siden 2012. Må søkes om, og andre midler må være forsøkt først og vist seg å ikke ha effekt.

  • Neurontin

  • Lyrica

  • Tegretol

  • Sarotex

  • Botoxinnsprøytinger  i de musklene som kramper (muskellammende medisin)

  • Fysioterapi

  • Intensiv trening


Restless legs syndrom


Jeg tviler på at det er dette du har (rastløse bein), en plagsom tilstand, men ikke egentlige kramper/spasmer. Det finnes et middel mot dette som kalles Sifrol, til orientering. Fås bare på blå resept om man har Parkinsons.


Vanlige kramper i bena


Også dette nevnes bare som en orientering da jeg oppfatter pagene dine atskillig mer plagsomme enn bare vanlige kramper i bena, enda de kan også være vonde og vedvarende. Rådet man her gir er å ta tilskudd av vitamin E, og evt vitamin D dersom blodprøve viser mangel på dette, samt magnesium. Drikke godt, mosjonering og uttøyning er også viktig.


Kan krampene skyldes bivirkning av medisinene mine?



  • Cipralex? Igjen er nok svaret nei, siden de virker for uttalte til dette, men alle monner drar jo, dvs kan forverre tilstanden. Cipralex kan en sjelden gang gi kramper. Siden Sarotex både hjelper mot smerter og depresjon kanskje dere kunne vurdere dette preparatet? Det er noe å vurdere selv om dere finner ut at krampene ikke startet eller ble forverret rett etter oppstarten eller doseøkningen av Cipralexen.

  • Syrehemmende? Magesårtablettene. Usannsynlig

  • Angstdempende: Usannsynlig. Snarere tvert imot.


Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon