Forlenger trening forkjølelse?

Innsendt spørsmål

­Hei,

Jeg hadde (det jeg tror var ) influensa for tre uker siden, med vondt i halsen, hoste, feber og muskelsmerter. Ble frisk av det meste etter ca en uke, men har fortsatt etter 17-18 dager vondt i halsen og hoste. God almentilstand, men hoster og har slim i halsen/svelget/stemmebånd. Ikke hes, men stemmen påvirkes av slim. Det tar tid å få løs slimet med hoste og kremting, og det føles sjelden som alt er kommet. Det er grønngult slim med litt fast konsistens. Det har litt "smak" av betennelse, hvis det gir mening ..

Jeg var på en skitur med ungene i går, og det går fint å være ute. Men jeg tok en treningstur på ski etterpå, og da merket jeg mer hoste og slim særlig på høy puls (med blodsmaken i kjeften...). Jeg bor nordpå, og har skiløypa rett utfor stuedøra. Mars og april er de beste utemånedene, så selv om jeg skjønner at jeg kanskje ikke bør ta de tøffeste treningsøktene akkurat nå så vil jeg gjerne komme over dette raskt.

To spørsmål: Bør jeg oppsøke lege for å få noe medisiner, eller går dette over av seg selv? Spørsmål to: kan jeg trene eller vil det forlenge sykeperioden, evnt trene inne eler på lav intensitet?

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 13. mars 2017, klokken 20:18

Det tryggeste og kjedeligste svaret jeg kan gi deg er å be deg unngå trening inntil du har latt fastlegen ta en titt på dette.


På den annen side, om du ikke har hatt symptomer lik dette før du opplevde dem for første gang nå som du ble syk så er det jo selvsagt overveiende sannsynlig at det bare er noe som henger igjen etter virussykdommen du har vært gjennom. I forhold til at du fungerer så godt som du gjør er det også lite sannsynlig at det er noe alvorlig, inkludert bakterielt, og derved tenker jeg at du kan bestille en legetime med vanlig hastegrad og heller avbestille om det har gått over av seg selv innen den tid.


Du opplyser heller ikke om alvorlige symptomer som vedvarende feber eller vekttap, ei heller noe om uvaner som disponerer til alvorligere sykdomstilstander; jeg tenker da på kraftig og langvarig tobakks- eller alkoholmisbruk. Jeg antar dette ikke er tilfellet, med dine treningsinteresser.


Om du hadde influensa eller vanlig forkjølelsesvirus er ikke så viktig å skjelne mellom, men ved influensa er man fryktelig dårlig, så dårlig at det er enkelt for den som er rammet å forstå at dette kan eldre mennesker dø av om de ikke er vaksinert. Det som er viktigere er å skjelne mellom virus og bakterie. Luftveisinfeksjon forårsaket av bakterier gir lungebetennelse, eventuelt streptokokkhalsbetennelse. Førstnevnte gir høy CRP, feber, tung og vond pust. Legen hører surklelyder over lungene og et eventuelt røntgenbilde viser typiske fortetninger. Behandlingen er antibiotika. Får du ikke dette utvikler tilstanden seg til å bli potensielt dødelig, så dette har du nok ikke hatt. Streptokokkhalsbetennelse har du ikke hatt. Det stemmer ikke med symptomene.


Jeg ser med andre ord ikke noe håp om at antibiorika skal kunne gi deg en rask vei ut av dette. Jeg tenker du skal sørge for nok drikke , sunn kost, normalt med søvn og stress og ikke minst, unngå å bli kald, spesielt i halsen.


Gitt at dette er virussykdom (mest sannsynlig): Hard trening har vist seg å forlenge tilhelningen, mens moderat, dvs 1/3-1/2 av intensiteten nok ikke er så stort feiltrinn. Noe lenger tilhelningstid vil du kanskje måtte påregne, men det er det kanskje verdt i stedet for å miste så mye av formen. Den harde treningen må du imidlertid utsette, unngå kald luft og pakk inn halsen. Der sitter lymfeknutene som huser cellene som helbreder tilstanden din. Skift klær raskt om du blir svett.


Spiser du lite vitamin A og C må du se å få økt inntaket av dette, emn det hjelper ikke å innta mer enn det daglige anbefalte inntaket. Kroppen klarer ikke ta opp mer enn den trenger uansett. Hvitløk kan du gjerne også skyte inn, men disse tiltakene gjør ikke store underverkene. Det er først og fremst å unngå å trene for hardt og det å bli for kald, eller stresset også faktisk, som forlenger denne fasen.


Konklusjon: Det går over raskere om du tar det helt med ro og ikke tilføres stadig nye virus gjennom barn eller arbeidskollegaer og blir kald etc, og jeg tviler på at dette er bakterielt og at fastlegen gir deg antibiotika for dette, men du forstår og at jeg ikke kan si noe sikkert over internett. Trener du forsiktig må du lese deg selv på kvelden eller neste dag; forverringer tyder på at treningen var for hard eller at du har blitt for kald eller annet (les over). justér deretter. Dette er et regnestykke du selv må ta en beslutning på. Faktorene i regnestykket er symptomer og trening og produktet er bevart eller tapt form. Valget hviler på deg. Du kan ikke håve inn begge deler, men kan velge en gylden middelvei som du må lese underveis for eventuelle justeringer.


LES OGSÅ:



 

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon