Forslag til hvordan gå opp i vekt? (22-årig styrketrenende mann)

Innsendt spørsmål

­Hei! Jeg er en ung mann på 22 år som ønsker å gå opp i vekt på en rask og god måte. Jeg har ganske høy forbrenning og sliter med å legge på meg. Jeg trener styrketrening 3 ganger i uka og spiser en god del i tillegg. Likevel sliter jeg. Kan nevne at jeg veier 70 kg og er 187 cm høy, noe som tilsvarer en normal BMI ettersom jeg har forstått. Dette ønsket om å gå opp i vekt bunner i en litt lav selvfølelse og det er noe jeg gjerne skulle vært foruten. Finnes det noe jeg kan få skrevet ut av en fastlegen min eller noe annet som kan hjelpe meg i tillegg til å fortsette med treningen og ligge i kalorioverskudd? Det skal nevnes at jeg har lagt på meg noen kilo det siste halvåret men ting ser ut til å ha stagnert. Legger også kun på meg på magen og ikke på f.eks. armer eller bein, noe som er frustrerende... Her settes alle tips og råd stor pris på, gode råd er er dyre!

På forhånd takk!

- mann 22

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 07. august 2017, klokken 23:03

Ikke at det er så sannsynlig, men litt avhengig av symptomer kan det være aktuelt med en rask helsesjekk og noen blodprøver. For å sjekke ut visse sykdommer som for eksempel forhøyet stoffskifte. Deretter, når dette sikkert er utelukket må vi vite litt mer om deg, og foreldre. Er dette arvet fra en eller begge foreldrene dine? Uansett er det ikke umulig å gå opp i vekt, for noe av det man arver kan være et høyt aktivitetsnivå og rastløshet eller laber interesse for mat etc. Vi tror ofte at tynne mennesker har så mye høyere forbrenning, men når vi følger dem en hel dag så sitter de kanskje ikke på langt nær så mye i ro som andre. Kanskje går de i trapper, er opp og ned av stolen og fikser ting, rydder, ja, alt mulig forskjellig. Slik aktivitet forbruker hundrevis av kalorier ekstra daglig. Kombinert med mye trening og lite, eller feil mat er sannsynligvis forklaringen. Kanskje ikke alle momentene, men noe av det i det minste.


Det finnes proteinernæringsdrikker å få kjøpt på apoteket, men de er dyre og det er ikke alle som er så begeistret for smaken heller. Dessuten skal du kunne klare dette selv. Her er ett eksempel på hva de foreslår for toppidrettsutøvere som ønsker å gå opp i vekt:


Toppidrettshøyskolen:



  • Spis ofte og litt mer til hvert måltid

  • Prøv å innarbeid et måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider og 2-3 mellommåltider i løpet av dagen. Gode eksempler på mellommåltider kan være: fruktyoghurt med müsli, kornblanding med melk, brødskiver med fiskepålegg/magert kjøttpålegg/egg, knekkebrød, frukt smoothies, nøtter, flytende restitusjonsprodukter eller sportsbarer

  • Drikk energirike drikker. Det er ofte enklere å drikke noe enn å spise noe rett etter trening. Smoothies, fruktjuice, melk eller restitusjonsdrikker er enkle alternativer

  • Mat med mye fiber bør begrenses noe. Det er fordi fiberrik mat fører til lenger metthetsfølelse, noe som kan gjøre det vanskelig å spise ofte nok og innta nok mat til måltidene

  • Hvis du har et lavt fettinntak, kan dette økes for å få en høyere energitetthet i kosten. Fettkilder med umettet fett bør da velges. Et eksempel kan være å bytte ut 1-2 kjøttmiddager i uken med fet fisk (ørret, laks, makrell og sild) eller bruke makrell i tomat som pålegg

  • Planlegg en dagsmeny, og ha mat og drikke tilgjengelig


Master i samfunnsernæring Terese Glemminge Arnesen har tilsvarende forslag.


Ønsker du svært detaljert informasjon omkring dette foreslår jeg du benytter Helsedirektoratets kosthåndbok som oppslagsverk.


Noen quickfix er det altså ikke og det er vanskelig å endre etablerte vaner og rutiner, men dette er altså veien å gå. Sunn og variert kost og ingen snarveier med farlige bivirkninger og kortvarig effekt.


 


Det at du legger mest på deg over magen kan være at du spiser feil, dvs for fet mat. Du trenger, og ønsker proteiner.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av Luminus Webkommunikasjon