Hva er best å gjøre etter kraftig lyskestrekk?

Innsendt spørsmål

­Hei! For ca. 4 uker siden så klarte jeg å strekke lysken på fotball. Fekk skikkelig vondt og hadde problemer med å komme meg opp fra bakken. Reiste til lege dagen etterpå og fekk resept på votarol og Voltaren. Noen dager senere ble jeg blå ved lysk/lår, er dette avriving?

Smertene gjekk etterhvert over etter 1-2 veker, og eg kunne gå turer i fjell osv uten smerter. Så var jeg med på volleyball litt tideligt og kjente igjen at eg fekk en trøkk, men ikkje i nærheten av hvordan det var første gangen. Så nå 5 dager etterpå er jeg blå igjen med små smerter.

Har en fysisk jobb og er mye ute, og det har ikkje vært nokke problem med å jobbe, eneste er hvis eg sklir/mister forgrepet i skogen og lysken blir belasta. Ka er beste måte å lege på? Kvile? Takk for svar.

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 06. juli 2019, klokken 07:34

Du skal ikke hvile, men trene opp muskelen (adductor longus) så snart som mulig, etter få dager, men du skal heller ikke provosere frem smerte. Gåing på flat mark eller sykling tolereres som regel godt. Unngå situasjoner/underlag som øker sannsynligheten for å skli, snuble eller at du på annen måte må korrigere med adduktormuskelen raskt. Forsøk å ikke rive opp igjen på dette enda en gang nå, ved å være i for tidlig aktivitet, fordi da kan det bli langvarig. Det kan være smart å koble inn en fysioterapeut denne gangen for å påse at du gjør de riktige øvelsene og går frem i rette tempoet.


All annen trening av kroppen, som ikke belaster innsiden av lårmuskelen til smertepunktet kan gjenopptas tidligst muig. Innsiden av lårmuskelen har til oppgave å stabilisere hoften (typisk når du står på ett ben, hvilket man gjør ved annethvert steg under aktivitet), og det er den muskelen vi benytter for å trekke bena mot hverandre. Se for deg når man lager "engler i sneen" og ligger med bena ute. Når du skal samle bena benytter du adduktormuskelen. En sik øvelse skal du typisk ikke overbelaste med i starten, men du skal gjøre bevegelsen! Deretter øke belastningen av muskelen gradvis, og når du tolererer slik bevegelse uten belastning, og tolererer den viktige balansetreningen (balansebrett) kan du så smått begynne å legge litt motstand på, typisk et slikt apparat som man finner på treningsstudioet, hvor man sitter, og løfter vekter når man samler bena. Det som er viktig i starten under slik adduktor trening er at du de første dagene / ukene (individuelt; og jo flere ganger du river opp i skaden, desto lenger tid tar det) trener eksentrisk. Jeg skal forklare. Hvis du kjenner til dette apparatet (som er en typisk "jenteøvelse" for å trene innsiden av lårene) så vet du at hvileposisjonen er med bena atskilt, og så øker motstanden når du skal samle bena. Det er da du løfter vektene. Men i stedet for å ta i med skadesiden skal du legge på så lite vekter at du klarer å løfte vektene nesten utelukket gjennom å bruke det friske benet (den friske adduktormuskelen). Mår du skal slippe vektene ned igjen derimot, da skal du bruke det skadde benet. Løft vektene med den friske siden, hold igjen med den skadde siden. Dette er eksentrisk trening. I tillegg til kontrollert balansetrening på et balansebrett (da småbruker du flere muskelfibre i adduktormuskelen for å holde balansen/stabilisere bekkenet) vil du øke muskelens fylde og toleransenivå igjen.


Det er individuelt hvor lang tid det vil ta. Første gangen var to uker for kort tid. Da tålte du ikke en brå rykning, f eks en bråstopp, en plutselig retningsendring eller et hopp etter to uker. Det vil minimum ta fire uker denne gangen, sannsynligvis lenger, og belag deg på at det kan gå 12 uker før du tolererer å skli/korrigere/hoppe eller på annen måte rykke til i adduktormuskelen.


Ja, blåmerket skyldes blødning, og det skal ryke en del fibre for å forårsake blødning så du har virkelig tråkket til her. Når man slår opp igjen i skaden, som på volleyballen 1-2 uker etterpå skal det derimot lite til for å forårsake ny blødning. Men ta det rolig denne gangen, da. Så du ikke drar på deg noe riktig langvarig. Overbelaster du dette en tredje gang så tar det enda lenger tid før komplett restitusjon. Og det som skjer da er at det er enda større sannsynlighet for at du river opp i skaden igjen på nytt, pga du får stadig lenger tid å gjøre det på.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon