Hvorfor gir stress brystsmerter med utstråling til venstre arm?

Innsendt spørsmål

Jeg har et spørsmål som kanskje høres usannsynlig dumt ut (i alle fall når jeg har stilt det til fastlegen min for en god stund siden). Det gjelder kanskje helseangst,men jeg opplever det som min siste lille hindring for å greie å leve et normalt liv. Det gjelder brystsmerter og trening. Grunnen til at jeg stiller det, er at jeg ikke blir helt klok på den informasjonen jeg får.

Et forhøyet kolesterolnivå på siste blodprøver har egentlig fyrt ganske godt opp under min angst for hjertesykdom, men mye av den har jeg greid å bearbeide. Blant annet ved å lese Dr. I. Wilhelmsens bok "Sjef i eget liv". Jeg har benyttet en del teknikker derfra for å komme over "uskyldige" plager som ekstraslag og rask puls, og jeg ser utmerket godt at slike plager oppstår som følge av stress og angst. Jeg har også greid å fjerne frykten min for medfødte hjertelidelser og ikke minst tør jeg å ta en treningsøkt selv om nesen renner litt :-) Det er aldri hyggelig (verken for angsten eller fra et menneskelig perspektiv) å se idrettsutøvere få hjertestans, slik som har skjedd ved et par anledninger i det siste, men jeg skjønner at jeg ikke skal la unntaket bli hovedregelen.

Men tilbake til problemstillingen. Jeg opplever diffuse ubehag i brystet, både under anstrengelse og ikke. Jeg får jo ofte diverse stikninger i brystet i hvile, men disse er ikke kilde til nevneverdig bekymring, de sitter gjerne enten i området mellom venstre brystvorte og ribbeinsbuen, hvor jeg kan kjenne at jeg har et meget ømt område. Det kan også sitte 3-4 cm til høyre for venstre brystvorte, hvor jeg også er svært øm når jeg kjenner. Jeg forstår godt at dette er muskulært (selv om brystsmerter aldri er gøy).

Det som plager meg mer, er ulike ubehag jeg i perioder (dog ikke alltid) kan få under belastning. Symptomene varerer voldsomt, men kan være for eksempel: (dette opplever jeg under belastning iblant)

- En stramming over brystkassen når jeg går opp en bakke (ikke smerte)
- En følelse av at hjertet "tar for stor plass" i brystkassen
- Ømhet på venstre side som oppleves som den har opphav både foran og bak brystmusklene. Kan hende den er fra ryggen.
- En følelse av å ikke greie å trekke pusten helt inn. Ikke tungpust, men mer at det "stopper opp" ved 80% av innpust. Dette har ingen sammenheng med ubehaget i brystet, kan oppstå helt uavhengig av hverandre.
- Rumlefølelse og lett ubehag i magen.

Det som er litt pussig, er at jeg sjelden eller aldri har disse plagene ved hardere aktivitet, slik som jogging. Jeg opplevde en gang denne "kortpusten" og startet å jogge lett oppover bakken. Følte liksom da at pusten ble dypere og dypere for hver innpust, kanskje fordi jeg tidligere hyperventilerte og en økt aktivitet gjorde at jeg faktisk brukte oksygenet jeg pustet inn?

Mange ganger har jeg overhode ingen plager. Det virker som det går greiest når jeg er 100% psykisk balansert.

Jeg har ingen problemer med å f.eks gå i trapper, i dag gikk jeg 10 etasjer trapper rett opp uten stans i et forretningsbygg med høye etasjer, og hadde ingen plager med dette foruten at jeg ble anpusten (som vel er å forvente når man gjør denslags).

Har som dere vet tatt sykkeltest for 2 år siden. Ble presset beinhardt av legen, opp til 210 i puls. Hadde en maksimal ST-depresjon på 0,24 mm.

Resultatene fra undersøkelsen var:
Max puls: 210
Max blodtrykk: 215/85. Blodtrykk hvile: 120/80
Sa02 hvile: 100% Sa02 max belastning: 99%
Ingen tegn til ischemi eller arytmi.

På dette tidspunktet var jeg feit (93 kg) og i dårlig form. Nå er jeg normalvektig (82 kg) i betydelig bedre form og har et fantastisk bra kosthold (i alle fall siste halvannen mnd). Røyker selvsagt ikke. Lite alkohol. Optimalt blodtrykk 105/60 i hvile. Har ikke diabetes (blodsukker fastende 4,3, Hb1Ac 4,7%) Trener 4 ganger i uken i 1 time, men kvier meg for å trene hardere enn rask gange og småjogging grunnet det jeg nevnte over. I tillegg går jeg ca 25 etasjer trapper pr dag til sammen, samt litt gange til og fra butikker, etc, så jeg kan vel betrakte meg selv som bittelitt aktiv i det minste.

Har heller ingen plager med arytmi ved belastning såvidt jeg vet (det hender iblant at jeg får et ekstraslag, men det er sjeldent).

Har spurt pappa (som har / hadde angina, er operert) hvordan anginasmerter er. Han har ingen god forklaring foruten at det gjør vondt og at han da han hadde plagene, slet med å gå opp en trapp. Har forsøkt å lese dine forklaringer, men jeg har aldri hatt krampe noen sted og aner ikke hvordan krampe føles.

Har fått råd av mine foreldre (som er gode samtalepartnere) at dersom jeg ikke snart greier å legge dette på hyllen, så får jeg bare gå og spørre fastlegen min om jeg kan ta ny sykkeltest eller eventuelt kalsiumscore. Men det virker kanskje noe drastisk.

Selv forsøker jeg å tenke at det sikkert bare skyldes at jeg begynner å bruke pusten skikkelig, og at utvidede lunger presser på bryst og ryggmusklene. I tillegg har jeg meget stramme brystmuskler grunnet masse stress (sikkert over ting som dette) og jeg vet at jeg egentlig har godt av hardere trening som styrketrening. Jeg trenger bare å finne motivasjonen, og det var et solid "slag i trynet" å få disse kolesterolprøvesvarene for et par mnd siden. Derfor trenger jeg noen objektive fakta:

- Hva tror du brystubehaget mitt skyldes?
- Kan jeg se bort fra begynnende trange kransårer når jeg på sykkeltesten for 2 år siden, samt da jeg trente hardt for et halvt år siden, kunne komme godt over 200 i puls uten plager?
- Gjennom hvilke mekanismer kan stress og angst utløse "press" i brystet?

Som en kuriositet skulle det vært interessant å vite hva som skal til for at en mann under 30 år skulle få anginasmerter (mht kolesterol, blodtrykk, røyking, etc). Skjer det i det hele tatt?

Hilsen meg, som egentlig har lyst til å trene hardt uten å trenge å tenke på hjertesykdommer :-)

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 03. oktober 2011, klokken 21:38

Det å få tankene ned på papiret kan være til god hjelp


Du resonnerer deg frem til løsningen i løpet av spørsmålet. Det virker som det er god terapi for deg å få tankene ned på papiret. Ved å benytte papiret, eller samtaler med andre så blir man tvunget til å tenke tankene helt ut, mens man derimot lett kan ramle av tankesnoren dersom man bearbeider problemer i tankene.


Svar på dine spørsmål:


Anspenthet gir melkesyre og ubehag i brystmuskulatur



  • Brystubehaget og dens mekanisme: Du beskriver klassisk hvilken påvirkning stress har på brystkassen. Stress er en kronisk klar-til-flukt situasjon som medfører at hjertet og muskler står i kontinuerlig beredskap til å måtte yte maksimalt på kort varsel. Musklene i brystkassen inkludert, og ikke minst musklene bak kravebenet, hvis gir utstråling til arm når overbelastet. Mellom ribbeina har vi små muskler som kalles intercostalmusklene (musklene mellom ribbeina).





Ribbensmusklene er ikke med på dette bildet, men de går fra ribbenet over til ribbenet under, slik at når muskelen trekker seg sammen så løfter den på ribbenet under. Resultatet blir at alle ribbena blir stående mer vannrett enn de gjør på bildet. Resultatet av dette blir et større volum inne i brystkassen som gjør at lungene kan ta opp mer luft. Ribbensmusklene står hele tiden med litt drag for å være forberedt til en hurtig start.


En muskel som er sammentrukket har dårligere blodforsyning. Grunnen til dette er at blodårene som løper inne i muskelen og forsyner denne med oksygen og næring blir sammenklemt når muskelen trekker seg sammen. Uten tilstrekkelig oksygentilførsel må muskelen arbeide anaerobt og det vil dannes melkesyre, i tillegg til at muskelen blir stiv og støl på grunn av utilstrekkelig bortfrakting av slaggstoffer.


Ved stress må man altså dessverre regne med at muskler i brystkassen blir ømme å ta på og kan gå i krampe. Spesielt musklene bak kravebenet (såkalte tilleggs-, eller aksessoriske pustemuskler) kan forårsake lynende smerter når du sitter fullstendig avslappet. De samme musklene kan være synderen når du kjenner det stråler smerte ned i venstre arm. Forsøk å klemme på disse musklene (hardt og lenge, med mindre du kjenner noe umiddelbart; uansett er det ikke farlig, "bare" potensielt svært vondt), eller strengene som det mer kjennes ut som, og føl etter om de er harde og spente og om ubehaget som oppstår stråler ned til armen (spesielt albuen). Det er klart mange misforstår dette som hjertebetinget (angina eller hjerteinfarkt). Mellomribbensmusklene er forklaringen på det trange brystet og ømheten ved berøring.



  • Hva angår dine kransårer er de ikke tette. Første symptomene på begynnende tetting av kransårene skjer under sterk fysisk aktivitet. Deretter skal det mindre og mindre aktivitet til for å trigge smerte. Til sist, når blodåren er nesten gått helt tett oppstår hvilesmerter, eller man går rett inn i et hjerteinfarkt. Smertene for de to tilstandene kan være like av natur og intensitet, men smertene ved hjerteinfarkt (dvs når muskelen dør og ikke bare går i krampe som følge av melkesyre) går ikke over i løpet av en halvtimes hvile. Hjertetesten du har vært til, helsetilstanden din og din fysiske prestasjonsevne og smertebeskrivelse tyder ikke på trange blodårer.

  • Hjerteinfarkt hos unge menn kan ses ved bruk av anabole steroider. Anabole steroider øker LDL, reduserer HDL (den dårlige respektive gode kolesterolformen), snevrer blodårene, øker levringstendensen (via påvirkning av blodplatene) og øker stresset (hvilket bidrar til spente blodårer og økt hjertebelastning). Ellers så gjelder de samme risikofaktorene som for eldre, men generelt skal en tilstand stå i lang tid ubehandlet eller man må ha høye verdier på grunn av uoppdaget tilstand og arvelighet. Høye nivåer av blodsukker, kolesterolverdier, triglyserider, overvekt, røyking og arv er alle disponerende faktorer. Kolesterolet ditt ligger ikke på langt nær så høyt at de skulle tette blodårene dine. Det er også greit å vite at det anbefalte kolesterolnivået ligger under gjennomsnittsverdien til den friske norske befolkningen. Dette betyr at de fleste nordmenn, som er friske, har kolesteroverdier som overstiger det helsedirektoratet anbefaler. Det skal gjerne flere risikofaktorer til, pluss tid, minus behandling til for å tette blodårene med mindre verdiene er svært høye.





Løsningen for stressbetingede brystsmerter er for mange psykomotorisk fysioterapi. Dette innebærer tradisjonell fysioterapi med samtidig opplæring i mekanismene som ligger bak. Denne opplæringen er svært viktig og gir grunnlag for mestringsstrategier. Skulle du møte på en psykomotorisk fysioterapeut som ikke helt har din stil må du ikke skjære alle under en kam, men forsøke en eller et par til. Kommunikasjonen er viktig ved denne behandlingsformen. På grunn av tidene vi lever kan dessverre ventetidene hos disse terapeutene være lange.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Les svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon