Innsovningsvansker

Innsendt spørsmål

­Hei!
Jeg er en 39 år gammel kvinne.
Jeg sliter med innsovning og er engstelig for å legge meg i det siste.Det begynte i mai i år da jeg opplevde når jeg la meg at når jeg skulle til å sovne så kjentes det som et slags hopp i brystet og jeg våknet, det var samme som når man kjenner en følelse av ta man faller fra senga men det var i brystet.Dette skjedde flere ganger før jeg sovnet til slutt.Også gikk det en periode hvor det var ok men så begynte det nå igjen,har hatt det slik annenhver natt cirka den siste måneden.Skjer et par/tre ganger før jeg sovner,det er ubehagelig.Jeg blir skremt av dette og lurer på hva dette kan være.Kan angst/stress være årsak?

Doktor Alexandra Trimbitasu

Svar fra legen (Alexandra Trimbitasu)

Sist endret 26. oktober 2019, klokken 12:39

 Hei.


Takk for spørsmål.


Jeg forstår godt dine bekymringer. Det du opplever kan virke skummelt hvis en ikke vet hva det er og føre til angst for å sovne.


Skal forsøke å forklare hvorfor du ikke har noen grunn til bekymring og bør kunne trygt la degselv sovne uten å være redd for det.


Det "hoppet i brystet" og følelsen, også fra brystet, av å falle av senga, er naturlige, er velkjent og det er, statistisk, opptil sju av ti mennesker som opplever slike fenomener, på en naturlig måte. De har, antakelig, samme mekanismer som rykningene som en kan kjenne i armer og bein når en holder på å sovne.


Spesialister har ikke kunnet identifisere konkrett hva som forårsaker de tingene du føler. Men de er sikre på at de oppstår naturlig mens hjernen holder på å lukke igjen en god del aktiviteter som hadde pågått i våken tilstand og starte andre typer hjerneaktiviteter som pågår kun i søvn. Flere ting hjernen er opptatt med den siste tiden før leggetid, flere sjanser for at en skal kjenne på det du beskriver under innsovning.


Blant tingene som holder hjernen i ekstra våken tilstand, opptatt med mye om gangen, er stress og angst, som du selv nevner, hard trening eller annen hard fysisk aktivitet, høyt nivå på lyd og / eller lys, den såkalte "multitasking", når en har mange baller i lufta og prøver å jonglere med alle, røyking, bruk av kaffeinholdige drikker (kaffe, te, cola), alkohol og tung kveldsmat. Forsøker en å unngå mest mulig disse faktorene, reduseres sjansen for å kjenne på det du kjenner betydelig.


Å brukke litt tid i ro og fred før leggetid, uten lysende skjermer, høy lyd og prøve å roe tankene ned samtidig bår være til hjelp.


Uansett, om du får det til eller ei, det du kjenner på er ingen tegn til noe sykdom. Det er kroppens måte å gi beskjed at "nå sovner jeg". Forskere tror at dette kommer fra mange titusentalls år tilbake, når mennesker levde av å være jegere / samlere. Da kunne det bli livsfarlig for en jegger å sovne mens han ventet. Så gav hjernen signaler til kroppen: "nå sovner jeg; vil du det eller vekker du meg opp igjen?".


Så, svarer du "Ja, det er greit, sov godt", skjer ikke noe annet enn at du sover godt.


Håper dette var til hjelp. Hvis det foreligger fortsatt uklarheter, velkommen tilbake med videre spørsmål.


 

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Les svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Relaterte spørsmål

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon