Kan det være angst jeg har? Kan jeg i så fall fortsette som jeg gjør?

Innsendt spørsmål

­Hei! Jeg er en mann på 46 år som det siste året har vært plaget av brystklem/uro som har kommet og gått. Det har vært ekteskaplig noe turbulent (som nå er løst), og jeg har skiftet jobb etter omorganisering som falt positivt ut for meg, men jeg likte ikke å arbeide for ny toppledelse så jeg skiftet jobb etter å ha jobbet lenge i det firmaet. Jeg har blitt headhuntet over i ny jobb igjen som er utfordrende. Jeg lurer nå på om jeg har den nødvendige energien til å starte opp i denne jobben. Denne uroen som jeg har plager meg og sitter i hodet nesten hele tiden. Jeg er blitt mer irritabel og har noe humørsvinginger. Fysisk er jeg i veldig god form og trening får meg til å slappe av. Jeg lurer på om dette er en form for angst og hva jeg evt. kan gjøre med det.

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 17. juni 2011, klokken 13:44

Du nevner her flere momenter som kan føre til overbelastning og overbelastning kan etter en tid føre til angst. Terskelen for angst blir lavere hos oss alle bare vi blir overbelastet nok. Akkurat hvor stor eller hvor lenge overbelastningen må være før den gir angst i tillegg avhenger av hva vi har i koffertene våre fra tidligere i livet, men vi har alle en grense.


Les også: Hvordan kan du vite om du har angst og om den trenger behandling?


Ifølge beskrivelsen din synes jeg dette bærer mest preg av stress (foreløpig), mens uroen kan jo være et begynnende symptom på angst. Som regel vil man ikke være i tvil når angsten har etablert seg. Den fører til tungpust, hjertebank, nervøsitet og skjelvende muskulatur. I tilfelle panikkanfall kan man hyperventilere og få tunnelsyn eller prikker i synsfeltet og det kan prikke i hud og i lepper.


Jeg får en fornemmelse av at du har identifisert hva du står på randen av og bør nok gjøre noen grep i den forbindelse. Er stillingen veldig viktig for deg må du hente energi fra privatlivet så du får overskudd til den. I motsatt fall blir du å brenne lyset i begge ender. Da blir du med andre ord fort utbrent. Dersom du ikke klarer eller det er mulig å hente tid eller du ikke klarer å trappe ned på privatsiden så vil sannsynligvis symptomene bare forsterkes fremover. I så fall kan angsten som ligger i kjølvannet snart innhente deg. Den pleier å bite godt tak og slipper gjerne ikke lett. Mange blir sykmeldt i veldig lang tid. Det er svært verdifullt at du har evnet å se for deg hvor du er på vei allerede nå. Angrep er beste forsvar her, hvilket vil si en tilrettelegging av livet og en omstrukturering av energifordelingen. Alternativet er oppryddingsarbeid i etterkant med medisiner og lange sykmeldinger.


En ting man skal akte seg for i den mellomfasen du nå befinner deg i er å "gire ned" med et glass på kvelden. Det er en glidende overgang fra glasset går fra nedgiring til den blir nødvendig "medisinering" man ikke tør gi slipp på pga frykt for forringet søvn og tankepresset som kan dukke opp på kvelden.


Når det gjelder selve brystsmertene er det mange som engster seg for hjertet. Du har ikke nevnt dette, men kort kan jeg fortelle at dersom du ikke kjenner dette klemmet når du trener så går hjertet fri. Dersom du mener klemmet stadig opptrer under fysisk aktivitet skal du få deg undersøkt.


Vi har laget en enkel angsttest i artikkelen: Test om du har angst. Scorer du 8 poeng eller mer på denne testen burde du diskutere henvisning til samtaleterapi med fastlegen din. Du kan dra fordel av samtaleterapi uansett da det er atskillig mer effektivt enn å finne svar og metoder på egenhånd. Det er like åpenbart som å la en snekker bygge huset enn å bygge det selv.


Les også: Utbrent eller deprimert?


Konklusjon


Det virker som du selv har identifisert hva problemet er, men at du bare trenger en bekreftelse på mistanken. Jeg tror vi kan sette to streker under svaret ditt. Hvordan du skal gire ned eller hvor du skal hente overskudd fra er best å diskutere med noen som har hatt denne diskusjonen mange ganger før. Det er ingen vits i å tråkke opp kjente stier. Etter kondisjonen din å dømme kan vi se bort fra hjertesykdom, med forbehold om hva som er nevnt over, men du har jo heller ikke selv noen mistanke om dette. Dersom du er et menneske som skal prestere høyt i alle himmelretninger får du trappe ned på de områdene du finner minst viktig før kompassnålen låser seg mot vest. Sett opp en liste hvor du prioroterer hva som er viktigst og trapp ned på de minst prioriterte områdene. Emnene kan være jobb/økonomi, kone, barn, bridgeklubben, fotballtrening, dugnadsarbeid, kjøre-og -hentetjenester for egne/andres barn, foreldremøter og andre møter, snekring, kontaktstøtte for venner, reiser etc. Håper du finner en god løsning på dette. Mitt endelige svar er at jeg tror du kan stå på terskelen til angst og at det virker som du har enkelte depressive trekk som ledd i en godt etablert psykisk overbelastning hvor du har presset deg for lenge for å holde hjulet i gang.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon