Skyldes symptomene bivirkninger av medisiner, eller sykdom?

Innsendt spørsmål

­Heia

Fikk diagnoesen hypotereose for 30 år siden, etter fødsel. Har vært behandlet siden den gang, har økt dosen noen ganger underveis og landet på dagens dose for 5 år siden. Bruker også medisiner for høyt BT (siden 1991 - etter svangeskap) og kollesterolsenkende(i 6 år) samt Zoloft ( 8 år). Har alltid slitt med søvn, så bruker medisiner for det også....

Problemet mitt nå og i høst har vært at jeg to timer etter at jeg har stått opp har jeg gått tom for energi med pågølgende snåle symptomer: Tåkete syn, innvendig skjelving, problemer med å konsentrere meg, følelse av å "skulle falle forover" som om underlaget jeg står og går på er skjeft, ikke svimmel men ør vil jeg si. Noen ganger har disse symptomene også medført hjertebank og panikkfølelse.
Dette har selvsagt gått veldig utover livskvaliteten min. Jeg begynner å tro at disse anfallene kan ha med medisinene mine å gjøre - kan det være bivirkninger? For det starter som regel på samme tid og gir seg utover ettermiddagen.

Jeg har hatt svakere plager av samme art i flere år, med gode perioder innimellom.

Må nevne at jeg tar alle mine medisiner på en gang på morgenen, sammen med Vitaepro. Alle disse medisinene har jeg gått på i mange år, og burde sikkert vurdere å slutte/trappe ned på de som ikke er livsnødvenige.

Ellers må jeg nevne at jeg er noe overvektig (BMI 29), ingen regelmessig trening men er ganske aktiv på jobb. Har et greit kosthold, men drikker nok alt for lite vann - det blir gjerne bare sammen medisinene mine. Har bare ikke overskudd til å trene....

Hva tror du dette kan komme av og hva bør jeg gjøre?

(har vært hos legen og tatt stoffskifteprøver - venter på svar)

Vennlig hilsen meg

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 05. januar 2014, klokken 20:51

For det første: Medisinene går godt sammen kjemisk sett, mens de nok kan forsterke hverandre når det kommer til balanse og våkenhet etc.


Jeg er helt enig med deg at dette kan være bivirkninger (du forteller presist hvordan de øker ved inntak og ebber ut i takt med at medisinene slutter å virke), da spesielt av sobril og Zoloft. samtidig er vi jo spente på om stoffskifteprøvene er normale og om avvik der kan forklare symptomene. Det er nemlig også mulig. Utover dette må du foreta en vanlig helsesjekk med blodprøver, blodtrykk, lytte på hjerte- og halskar og gjennomføre en grov nevrologisk undersøkelse.


Selvfølgelig er det et nødvendig bidra og redusere overvekten din. Selv om du spiser sunt så er overvekten din et bevis på at du tar mer inn enn du forbruker.


Du bør sannsynligvis la bilen stå til dette er oppklart!

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon