Smerter i siden under aktivitet i vamen

Innsendt spørsmål

Flere ganger i de siste årene har jeg opplevd å få smerter i venstre flanke/side. Det oppstår alltid når det er veldig varmt og jeg har gått mye (typisk på storbyferie) Hvis jeg setter meg i skyggen, roer ned og tar noe å drikke blir jeg bedre. Så snart jeg blir aktiv igjen kommer smerten gradvis tilbake. Tilslutt blir det så vondt og ubehagelig at det føles som jeg kommer til å svime av.
Jeg er vanligvis en aktiv person, går og løper mye, så jeg forstår ikke hva dette kan være. Jeg regner med at dette ikke kan være så alvorlig siden det har skjedd mange ganger over flere år.

Doktor Pål Branæs

Svar fra legen (Pål Branæs)

Sist endret 06. juli 2019, klokken 07:04

Som du selv mistenker tenker heller ikke jeg at dette kan være noe alvorlig, pga lang varighet på den ene siden og manglende utvikling/forverring over tid på den annen. Dette bærer mest preg av en form for hold, dvs at muskler kramper seg på innsiden av bukveggen og /eller i mellomgulvet (man vet ikke helt) som følge av at milt og bindevev gnisser og rister under gangen/løpingen. For å bekrefte at dette er en form for hold, og for å lindre eller unngå dette bør du eksperimentere ved neste mulighet gjennom å spise mindre de siste 2-3 timene før du skal gå, men kanskje viktigere, drikke riktig type væske både før og underveis, og det vil i praksis si riktig blandet (nøytralt/isotont) sportsdrikk. Det er jo i ferietid, dvsnår det er varmt, at dette skjer. Pustingen har og betydning. Man skal puste dypt, dvs med magen, og ikke raskt og med brystkassen, lik man har lett for når man ikke varmer opp, men gyver rett løs på den fysiske utfordringen. Du kan og vurdere å varme opp musklene i mage og korsrygg litt før du starter, dvs ta lett sit-ups og sitte på alle fire og ta utstrekk av arm og motsatt sides ben, og så veksle med andre sidens arm og be; kjøre noen repetisjoner på dette. Avslutte med å tøye og strekke litt, spesielt ved å vri overkroppen til begge sider mens du holder i en stolpe til eksempel.


Sammendrag: Jeg tror varmen er den faktoren som skiller mellom hvorfor du ikke får dette under løpng eller gange her hjemme. Blir du dehydrert får du lettere hold og/eller kramper. Unngå derfor store måltider i forkant, varm opp og strekk ut før aktiviteten, og sist, men ikke minst (!); drikk sportsdrikk, litt allerede før aktiviteten (start ihvertfall ikke dehydrert, eller etter å ha drukket alkohol i varmen), men spesielt underveis. Å drikke altfor mye i forkant kan og forårsake dette, men mest av alt tror jeg dette skyldes forstyrret saltbalanse pga dehydrering underveis.

Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Finn ditt spørsmål

Har du sendt inn spørsmål og vil lese svaret legen har gitt deg?

Gå til "Du kan lese svaret ditt her" og tast inn referansenummeret du fikk ved innsending.

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon