Derfor går du ikke ned i vekt

Sist endret: 07.05.2015




Første delen av dagen går greit. Sprekken er på ettermiddag eller kveld. Vi overdriver effekten av trening. Ikke trekk inn i huset det du ikke ønsker ned i magen. Benytt en metode som gir kontroll på kaloriinntak og -forbruk. Problem: Mange innser ikke at de er overvektige.

Fotolia 33240490 xs kopi 2 LURER OSS SELV: For å få de kaloriene kroppen ønsker så kan den lure på deg selvbilder og forklaringer som forsvarer et overstadig og vedvarende kaloriinntak. Hjernen vår lever på mange måter ute i naturen ennå. Vi har tross alt bare vært "sivilliserte" og med fri tilgang på mat i noen få hundre år. Hvilket ikke er rare tiden i evolusjonssammenheng. Skal man slå hjernen, og redusere vekt, må man derfor slå den på hjemmebane!


Hjernen vår er dum

Deler av vår hjerne har primitive drifter som ikke vet kroppens beste på lang sikt. Drifter som er instinktive og vanskelige å kontrollere. Men hjernen har heldigvis også sider som klarer å stoppe opp og tenke et øyeblikk og forstå forskjellen på rett og galt, fornuft og ufornuft og som vi kan kontrollere. Begge sider av oss vil oss vel, men den primitive delen av hjernen tenker ikke lenger enn til forplantning. Den prioriterer at det går oss vel frem til vi får formert oss og deretter er den ikke så opptatt av hvordan det går med oss.

De primitive sidene ved oss får lampene i kroppen til å lyse rødt om vi ikke spiser nok, og helst litt mer enn nok. Faktisk får vi belønningsfølelse om vi spiser mer enn nok. Samme det, vi får ikke problemer av dette før vi har rukket å formere oss uansett. Det tar mange tiår å utvikle dødelig diabetes, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og hjerneslag. Hadde man utviklet disse lidelsene tidligere og det hadde gått ut over evnen til å formere oss så ville bare de individene som ikke hadde anlegg for overvekt, eller som klarte å formere seg til tross for disse lidelsene overleve og føre overlevelsesegenskapene videre, men slik er det altså ikke. Vi rekker å spre egenskapene før de forhindrer forplantning.

Det er større sannsynlighet for å dø av for lite mat enn av for mye mat, så naturen har valgt å skru oss sammen slik at vi er på den sikre siden, dvs at vi har egenskapen til å oppta flere kalorier enn vi trenger der og da (en viktig egenskap tidligere i historien når det ikke var garantert å ramle over mat hver eneste dag) samtidig som vi er svært energieffektive; arbeidet vi utfører krever ikke mye energi.

Hold ut sulten noen dager så går det bedre

Blir vi sultne oppstår fysing, kalorifokusering og hjernen kommer mer enn gjerne opp med en rekke forklaringsmodeller vi straks kjøper. Vi ønsker å bli lurt når vi er i en slik modus. Og alt i huset blir spisbart. Har man ikke noe søtt så får man enorm smakssans for andre ting som måtte finnes i huset.

Hjernen må slås på hjemmebane. Vær like primitiv som den selv. Klarer du å holde ut med litt sult hver dag i noen få dager så skrur hjernen av alarmlamper og fysing. Den er ikke dummere enn at den lar være å aktivere en kropp til matsøking etter mat den tror ikke finnes. Da går den i sparemodus i stedet og toner ned sultubehaget. Den vil ikke skape panikk. Panikk medfører overforbruk av kalorier. Du vil merke at ytelsesevnen går ned, men dette går i bølger. I all hovedsak får man etter disse karensdagene mer energi, bedre søvn og det føles godt, og man knytter den lette og nesten vedvarende sultfølelsen til noe positivt. Det må man.

Regn på hvor mange kalorier du trenger for å gå ned en kilo i uken. Ikke mer enn som så. Fordel kaloriene jevnt gjennom dagen. Blir du for sulten, eller for ivrig på vektnedgang, slik som du sikkert har opplevd fra morgenen og et stykke utover dagen, ja så sprekker du på kvelden. Én liten halvtime på kvelden er nok til å innta et dagsbehov, to, kanskje tre dagsbehov. For saken er den, at når du går og småsulter slik og plutselig inntar et stort måltid så skjønner den dumme delen av hjernen vår at kroppen har fått tilgang på mat og skrur på alle systemer igjen. Den gløder! Nå gjelder det å få i seg mest mulig på kortest mulig tid. Magesekken utvider seg, metthetsfølelsen tones ned, fysingen er enorm, spisetempoet er stort, belønningen for hver eneste bit er vanvittig og det er helt fantastisk å sitte der og fråtse.

Så mye som vi har spist i kveld…da trenger man jo ikke å spise så mye i morgen? Man kan jo tære på energien fra kvelden før og ta igjen med å sultepåfølgende dag? Men saken er at du vil våkne skrubbsulten dagen etter en slik kveld, fordi systemene er skrudd på igjen. Det skal ett måltid til for å skru systemet på, men flere dager på å skru det av igjen, så ikke bom på dette!

Fotolia 26895261 xs kopi

Du må ha kontroll på antall kalorier som går ut og inn

Du må ha et kontrollprogram, f eks Vektklubb.no, en app, eller gjerne et pulverprogram for den saks skyld, bare så du har kontroll på hvor mye du tar inn. Trener du trenger du å finne ut hvor mye treningen forbruker av kalorier for å kunne trekke dette fra. Du kan jo innta flere kalorier da. Vær forberedt på at trening, spesielt gåturer ikke gir rare kaloriforbruket. Og for den med et stillesittende arbeid er det klart det kan bli en utfordring. Alle vet det ikke er lett å gå ned i vekt, for nesten alle har prøvd. Man finner litt av en motstander i seg selv. Man er sin egen verste fiende på dette området.

LES OGSÅ: Sykelig overvekt og fedmeoperasjon

Ikke begå disse feilene

  • I tillegg til ikke å dra ting inn i huset du ikke vil ha i magen (for det ender i magen!) og å unne seg en sprekk i ny og ne (da går alarmen!):
  • Ikke vei deg daglig. Da vil du bare oppleve å se at du enkelte dager går opp i vekt til tross for at du har gjort alt riktig. Dette fordi mengden med væske og avføring i kroppen kan variere og hormonsystemene svinger.
  • Vei deg max én dag i uken så du ikke går på en slik skuffelse. Har du gjort jobben din (trenger et program for kontroll!) skal du da se det på vekten selv om du har mer vann og avføring i systemet enn vanlig den dagen. Vei deg alltid på morgenen etter et dobesøk hvor begge ender er tømt, for å si det slik.
  • Midjemålet måler du en gang i måneden. Man taper cirka en cm per kg, men det er ikke så lett å måle en forskjell på bare en cm på metermålet pga pustemønsteret kan variere. For ikke å gå på en skuffelse er det tryggest å måle bare én gang i måneden.
  • Stå imot ved svingninger. Noen ganger går det lekende lett og du kan se at du går ned mer i vekt enn du pleier selv om du kanskje er litt slapp i opplegget. Det er gøy, men det motsatte skjer dessverre også. Motbølgen, dvs at du står nesten på stedet hvil selv om du presser som aldri før. Da er det lett å bli demotivert. Slike motbølger kan komme ganske tidlig.

Det er altså flere svingninger som kan både felle deg og glede deg. De daglige variasjonene, og disse sist nevnte syklusene som er svingninger over flere dager. Motbølgene består av energiløshet, fysing og depresjon. Det virker som den primitive hjernen tester om den bare blir bløffet. Den gjør deg sliten og skrur på litt fysing og depresjon for å se om du ikke klarer å skrape frem noen kalorier til den allikevel. Husk, én sprekk så går alarmen, og den vil hyle i dagevis.

Mange…rettelse: Alle som kommer til meg på kontoret for råd om vektreduksjon begynner snart å legge ut om hva de spiser og hvor sunt det er. Jeg stopper dem ganske snart fordi det er åpenbart at inntaket er for mye. Det spiller ingen rolle om en spiser sjokolade dagen lang bare man inntar færre kalorier enn man forbruker; da man gå ned i vekt! Du har nødt til å gå ned i vekt om du bruker mer enn du inntar. Dette er ikke komplisert matematikk eller noen trylleformel. Oppskriften er uhyre enkel. Og motsatt: Det er det enkleste i verden å gå opp i vekt på sunn mat, og det er heller ikke noe problem å gå opp i vekt selv om du trener i tillegg. Du kan trene vekk 4000 kcal daglig og enda lett gå opp i vekt. Lett! Det er bare å innta flere kalorier enn du bruker på trening, bevegelse og eksistens. På ett eller annet vis trenger du kontroll, og de fleste må ha en kur eller et regneprogram for å få dette til. De mer drevne kan styre etter sult, men dette er individer som har dette i fingrene fordi de har benyttet en kaloritellemetode flere ganger tidligere som regel.

Legen fortviler! Folk flest vet ikke at de er overvektige.

Det tok meg mange år i yrket å innse følgende: Folk flest, dvs de som er overvektige i det minste, vet ikke/benekter at de er overvektige. Det er sikkert mage forklaringsmodeller til dette. Man lærer mønstre hjemmefra, man vil gjerne tro at ting er slik og slik, man mener oppriktig at det er sunt og trygt å ha litt å tære på og oppfatter det som sykelig å være normalvektig, eller "tynn og spjælete" som gjerne er ordene man da benytter. Jeg må innrømme at dette tok mye av piffen av mitt oppsøkende arbeid. Jeg tror også at Helsedirektorat/politikere innser at skoen trykker et annet sted enn at det bare er å stramme opp fastlegene til å bli mer masete på pasientene sine.

Det å få folk ned i normalvekt er derfor et uhyre (!) vanskelig problem. Vi kan få dem noen kilo ned, men det virker som de blir engstelige om vi skal ha dem inn i en helseriktig BMI.

Hva om man trenger hjelp?

Er man svært overvektig kan man be om hjelp, dersom man ikke klarer dette selv. Og har man virkelig gjort det som skal til uten å gå ned så er det klart man tar stoffskifteprøver, hormonprøver og gjør en helsesjekk. Mye av dette kan og bør man jo gjøre uansett. Og man kan benytte medikamenter (Xenical) som reduserer oppsugingen av fett en periode, så man får en "kickstart", men må snart slutte med den, for det er ikke ment å stå på slike hjelpemidler lenge bare for å kunne tillate seg å spise fet mat. Maten må legges om.

LES OGSÅ: Problemer med å gå ned i vekt? Har du sjekket stoffskiftet?

Hypnose kan forsøkes.

Det er mange lokale aktører som Frisklivssentraler blant annet, som kan hjelpe til, og fastlegen kan henvise til "Bootcamps" slik som NIMI, eventuelt til slankeoperasjon, men det er selvsagt ikke noe førstevalg. Dette bør man forsøke å få til på egenhånd først. Både NIMI og slankeoperasjoner krever en viss BMI også, og det er ventetider.

Ha respekt for motstanderen din (den primitive hjernen). Vær tøff! Vær konsekvent! Bruk en metode som gir deg kontroll! 


Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Hvorfor spørre legen?

  • Slipper å møte
  • Slipper å ta fri fra jobb
  • Kan spørre om alt
  • Billig
  • Skriftlig svar
  • Et godt supplement
  • Grundigere svar

    SPØRRE LEGEN NÅ?

Relaterte artikler

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon