I hva slags mat finner vi de forskjellige vitaminene?

Sist endret: 28.03.2011




Spiser man "vanlig norsk kost" er det ikke nødvendig å ta vitamintilskudd er det man alltid hører. Men enkelte av oss frykter vi ikke kan plasseres blant de som følger det anbefalte kostholdsprogrammet. Kanskje på grunn av at vi ikke tåler det, kanskje fordi vi ikke har lyst på det eller fordi vi er i en periode av livet med sykdom eller stress som ikke tillater oss å spise det. Her følger en veldig kort oversikt over hvilken mat du finner vitaminene i.

Hva er vitaminer?

Vitaminer er stoffer som kroppen vår ikke klarer å lage selv og som vi derfor må få i oss gjennom maten. De er nødvendige for at vi skal kunne vokse og utvikle oss normalt. Både for lite og for mye vitaminer kan gi symptomer, i verste fall sykdom eller utviklingsforstyrrelser. Dersom du har lyst å lese mer om hva som skjer om du får i deg for mye eller for lite av vitaminer kan du følge linken under. Her følger kun en kort oversikt over hvilke matvarer du finner de forskjellige vitaminene i.

LES OGSÅ: Hva er symptomene på vitaminmangel? Er det nødvendig for nordmenn å ta vitamintilskudd?

Vitamin A (retinol)

Fisk, melk, egg, ost, smør, leverprodukter, fet fisk (makrell, laks, ørret og sild), fargesterke grønnsaker (paprika, gulrot, brokkoli, grønnkål, aprikos) og frukt.Juice

Vitamin B1 (tiamin)

Korn, melk, belgfrukter (bønner, erter), kjøtt, innmat (lever, nyre etc). Behovet øker for de som spiser mye karbohydrater (kaker, frukt, sjokolade) siden forbrenning av karbohydrater bruker ekstra vitamin B1.

Vitamin B2 (riboflavin)

Kjøtt, korn, egg, innmat (lever, nyre etc.), melkeprodukter (!), grønne grønnsaker.

Vitamin B3 (niacin)

Egg, melk, kjøtt, korn/mel, belgfrukt (erter, bønner). Kroppen kan også lage det selv fra aminosyren tryptofan.Hamburger

Vitamin B5 (Pantotensyre)

Kjøtt, innmat, egg, korn, grønnsaker.

Vitamin B6 (pyridoksin)

Finnes i de fleste matvarer, men spesielt mye i: Kjøtt, fisk, korn, innmat, egg og banan.

Vitamin B7 (Biotin)

Innmat, egg, ølgjær, frukt, grønt og nøtter.

Vitamin B9 (folat)

Korn, grønnsaker, banan og sitrusfrukter. Obs økt behov hos røykere, alkoholikere eller de som spiser ensidig kost bestående av kjøtt, potet, karbohydrater og pasta.

Vitamin B12 (kobalamin)

Melk, egg, kjøtt, innmat, ost og fisk.

Vitamin C (askorbinsyre)

Frukt, bær, brokkoli, kålrot, spinat, tomat, paprika og potet.

Vitamin D (kalsiferol)

Sollys danner vitamin D i huden vår. Det finnes ellers i fet fisk, fiskerogn, fiskelever og tran, samt smør og margarin.

Vitamin E (tokoferol)

Frukt og grønt (spesielt  avocado og mango), fisk, tran, nøtter, mandler, korn, margarin og vegetabilske oljer.Juice

Vitamin K (kinon)

Innmat, grønne grønnsaker (rosenkål, brokkoli, spinat), vegetabilske oljer og dannes dessuten av tarmbakterier.


Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Hvorfor spørre legen?

  • Slipper å møte
  • Slipper å ta fri fra jobb
  • Kan spørre om alt
  • Billig
  • Skriftlig svar
  • Et godt supplement
  • Grundigere svar

    SPØRRE LEGEN NÅ?

Relaterte artikler

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon