Problemer med å gå ned i vekt? Har du sjekket stoffskiftet? Virker slankepiller og slankemetoder?

Sist endret: 16.02.2020




Det finnes sykdommer og tilstander som kan føre til redusert forbrenning. Lavt stoffskifte er ett eksempel på en vanlig lidelse som fører til overvekt. Aktivitetsnivået, kroppsvekten og forholdet til maten som barn kan ha betydning for hvor lett det blir å slanke seg som voksen. Før tenkte vi at de fleste som ikke lykkes med vektreduksjon er dem som tror de spiser mindre enn de gjør, samtidig som de tror de bruker mer energi enn de i virkeligheten gjør. Men like så endetil er det antakeligvis ikke. Og en annen ting: Virker slankepiller, Fedonprinsippet eller kaloriregning?

Snart er de fleste på jorden overvektige. Det skyldes i all hovedsak sniksukring og uvitenhet om at stivelse, som finnes i ris, poteter, pasta og brød, er rent sukker, i kjeder. Dette fører til insulinoverskudd i kroppen og etter hvert redusert følsomhet for insulin, hvilket fører til enda mer insulinutskillelse. Insulin hemmer fettnedbrytning og stimulerer til fettlagring. Så der har du svaret. Insulinet er årsaken, og forklaringen til det høye insulinet er alt inntaket av karbohydrater, dvs sukker i åpenbar eller skjult form.

Har overvektige lavere kroppstemperatur? Er det derfor de er overvektige?

Svaret er sannsynligvis nei. Man lot en gruppe mennesker, kvinner og menn, svelge små temperaturmålere får å måle kjernetemperaturen. De fant ingen forskjell i kjernetemperaturen mellom normalvektige og overvektige.

Kan jeg ha lavt stoffskifte?

For lavt stoffskifte (hypotyreose) er en sykdom som er relativt vanlig og som kan ha vage symptomer og derfor være vanskelig å oppdage. Mange har nok gått med symptomer nokså lenge før diagnosen stilles. Det er enkelt å finne ut om noen lider av hypotyreose ved hjelp av en blodprøve.

Dersom noen virkelig mener å ha gått riktig fram for å gå ned i vekt, men allikevel ikke har lyktes så bør man vurdere å få stoffskiftet målt hos fastlegen. Dette er derimot en blodprøve som tas over en lav list i allmennmedisinen og er antakeligvis målt flere ganger allerede, hos en person som har tatt blodprøver av andre årsaker tidligere i livet. Det kan tyde på at lavt stoffskifte, og en rekke andre hormonrelaterte defekter i kroppen, er et resultat av forhøyet inntak av karbohydrater og dermed et for høyt nivå av insulin over tid. Den vanligste årsaken til l avt stoffskifte er autoimmun thyroiditt, såkalt Hashimotos thyroiditt, etter oppdageren. Ved denne sykdommen skilles det ut antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, hvor stoffskiftehormonene produseres (anti-TPO heter antistoffene). Antistoffene fører til betennelse og redusert funksjon i kjertelen, dvs lavt stoffskifte. Ved redusert inntak av karbohydrater synker nivået av anti-TPO.

BLODPRØVE FOR STOFFSKIFTET: Blodprøvene som måler stoffskiftet heter FT4 (fritt T4) og TSH (TyroideaStimulerende Hormon). Dersom stoffskiftet er lavt så er FT4 lav og TSH høy. Dersom stoffskiftet er høyt så er FT4 høyt og TSH lavt.


 

LES OGSÅ: Skulle behandlingen av det lave stoffskiftet startet før? Er skaden skjedd?

Det finnes arvelige årsaker til overvekt

Noen svært, svært få har en medfødt mangel av et hormon som kalles Leptin, men i så fall kommer mangelen til uttrykk allerede i barneårene. Barn med medfødt Leptinmangel er svært sultne hele tiden og fortsetter å være sultne selv etter matinntak. Disse barna blir raskt overvektige. Man skjønner tidlig at noe er unormalt og kontakter lege relativt tidlig. Det er usannsynlig å dra med seg en uoppdaget Leptinmangel inn i voksenlivet.

Det finnes også andre former for hormonmangler, men de er svært sjeldne og det finnes dessuten ingen behandling for mange av variantene.test

Andre igjen kan lide av sjeldne medfødte syndromer hvor overvekt er en del av bildet, men i disse tilfellene fremgår det også tidlig at noe er galt, både atferdsmessig og utseendemessig.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Forholdet til mat, samt aktivitetsnivået, som barn, kan skille mellom suksess eller fiasko med slankingen

Den som har vært normalvektig som barn har ofte bedre forutsetninger og grunnlag for å kunne bli tynn igjen som voksen, mens de som fikk for lite aktivitetsstimulering, generelt for mye mat eller hvor kanskje mat ble brukt i overdrevet grad som belønningsmetode (kan gi psykisk avhengighet) muligens må jobbe noe mer for å nå målene, men selvfølgelig kan disse også lykkes.

Man kan ikke annet enn forholde seg til det utgangspunktet man har. Det er typisk for oss mennesker å ønske noe annet enn vi er eller har, men det er et dårlig utgangspunkt med tanke på endringer mot det bedre. Hver og en må ta utgangspunkt i seg selv og sine potensialer, og ikke alle potensielle hindre, eller la være å prøve til fordel for å dvele og sutre over medfødte fordeler andre eventuelt har. Alle som vil kommer i havn. Barndommen er over, påvirkningen har skjedd og man må ta utgangspunkt i den psyken og det forbrenningsmaskineriet man har fått. Selv om det kan føles urettferdig at andre har lettere for å holde eller gå ned i vekt enn det en selv har eller har lettere for å ha høy frekvens i daglige gjøremål eller sterk motivasjon for å reise på fotturer, trening eller andre former for aktiviteter som forbrenner.

Tenk langsiktig av strategiske hensyn, fordi det tar måneder til år for kroppen å stabilisere den nye vekten og livsstilen. Husk at du skal ikke gå ned i vekt hele livet, bare inntil du er fornøyd eller har oppnådd en helsemessig sunn vekt. Deretter skal du "bare" holde vekten. Dette er atskillig enklere enn å gå ned i vekt, men allikevel en utfordring inntil hjernen har innstilt seg på den nye livsstilen.

De siste årene har det kommet ny viten om vektreduksjonsprinsipper og om hva som er årsaken til overvekt og hvorfor det er så vanskelig å bli kvitt den.

Naturen har dessverre, sett med moderne øyne, skapt oss slik at det skal være lett å legge på seg mens det skal være vanskelig å gå ned. Kroppen har en evne til å holde godt på inntatte kalorier og ikke sløse med dem. Ingen forbrenningsmotor som mennesket så langt har klart å lage kan sammenlikne seg med menneskekroppens. I tillegg er kroppen utstyrt med sterke kroppslige reaksjoner på sult når den oppstår, hvilket gjør at man skal være veldig bevisst for å unngå å gi etter for alle fristelsene som lurer og som deler av hjernen forsøker å styre en mot.  

I tidligere tider var disse egenskapene selve nøkkelen til overlevelse i en tid hvor det kunne gå lenge mellom måltidene. Men i dag er det sjelden langt til nærmeste måltid, så denne egenskapen å kunne holde på energien er bare til en ulempe for mange idag. De av oss som har blitt overvektige må derfor arbeide bevisst for å holde vekten på et nivå som ikke fører til misnøye eller sykdommer.

Vi undervurderer kaloriinntaket og overvurderer kaloriforbruket

Dette skyldes i stor grad at maten inneholder mer kalorier enn man kjenner til eller kunne forestille seg og at man forbruker mye mindre kalorier på aktivitetene enn man trodde eller kunne forestille seg.

En skive brød (40 gram) med et par osteskiver på inneholder over 200 kilokalorier. Man må gå raskt i 30 minutter for å bli kvitt disse kaloriene igjen. Ett hundre gram sjokolade inneholder 550 kilokalorier. Hundre gram går fort unna for mange og man må gå raskt i over en time for å bli kvitt kaloriene. Den som ønsker å gæ ned i vekt bør derfor holde et noenlunde regnskap på hvor mange kalorier som går inn og hvor mange som går ut.

Denne kaloriteorien har vi benyttet oss av som forklaringsmodell i flere årtier. Den er enkel å forstå og er godt innarbeidet. Den er så godt innarbeidet at den har blitt tatt for gitt, og forklaringsmodellene er godt innøvet. Men en kalori er ikke en kalori. En person kan nemnlig spise seg opp i vekt på 800 kcal per dag, mens den samme personen kan spise seg ned i vekt på 2000 kcal per dag. Det avhenger av type mat og til dels også rekkefølgen av næringsstoffene i matinntaket. Dette er ny viten for mange, men viten med revolusjonerende resultater. Sannheten er at denne "nyoppdagelsen" er et tilbakesteg til opprinnelsen.

Fire viktige fakta om Lavkarbo

Lavkarbodiettene innebærer at man skal unngå karbohydrater i større eller mindre grad. På den måten unngår man automatisk mye av den kosten (karbohydratene) som gir mange kalorier uten å mette noe særlig. Ikke bare metter karbohydrater lite, de er også kompakte med tanke på kalorier. I tillegg utvider de magesekken så man orker mer. Det andre aspektet ved lavkarbodietter er at man inntar mer fett og proteiner. Disse næringsstoffene fører til større og lengre metthet og prinsippet er at man ikke behøver å telle kalorier fordi man med denne metoden skal gå mett før man har fått i seg for mange av dem. Et tredje og definitivt viktigste aspekt er at karbohydrater får kroppen til å frigjøre insulin. Spesielt karbohydrater med såkalt høy glykemisk indeks (lett å spalte ned til druesukker/blodsukker). Og insulin hemmer fettforbrenningen og stimulerer til fettlagring. Unngår man karbohydrater skilles altså ikke insulinet ut og fettforbrenningen blir ikke hemmet. Man kan altså gyve rett løs på fettforbrenningen uten å måtte vente på at kroppen benytter de prioriterte karbohydratene som energikilde først, hvilket kan ta noen timer og hvorpå vi sannsynligvis vil ha rukket å inntatt et nytt karbohydratmåltid. 

LES OGSÅ: Lavkarbodiett. Hva er det og hvem kan gå på det?

Uten å regne på kaloriforbruk og kaloriinntak er det vanskelig å styre slankingen

Det er flere nettsteder som tilbyr kalorikalkulatorer. Dette er effektive hjelpemidler for å lære om hva man forbruker av energi på de forskjellige aktivitetene og hvor mye energi de ulike matvarene faktisk inneholder, men på den annen side så er ikke kalorislanking regnet for å være en overlegen metode for å oppnå sunn vekt og helse som man så lenge har påstått. Det er mye som nå tyder på at det må være feil å anbefale et så høyt inntak av karbohydrater som det man anbefaler idag. Selv til diabetikere anbefales store mengder med karbohydrater, dvs sukker, selv om det er sukkeret som har gjort dem syke (sukkersyke).

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Virker slankepiller?

Stoffskiftetabletter

Andre steder i verden benyttes stoffskiftetabletter i den hensikt å gå ned i vekt. Bruk av slik medisin i for stor dose, eller av personer uten stoffskiftesykdom kan øke forbrenningen utover behovet og man løper en risiko for utmattelse og sykdom. En slik forskrivningspraksis, dvs utlevering av resept på stoffskiftetabletter til mennesker med normalt stoffskifte er uaktuell i Norge. 

Reductil, Alli, Xenical og Mysimba.

En periode kunne man få kjøpt reductil, et middel som satte ned matlysten, men middelet er nå midlertidig trukket fra markedet (2010) for å undersøke risikoen for hjerte- og karsykdom.

Xenical er et fortsatt benyttet middel og reduserer fettoppsugingen fra tarmen. Jo mer fett i kosten, desto mindre fettoppsuging, men desto mer løs og illeluktende blir også avføringen. Noen opplever også lekkasje av avføring siden den fettete avføringen er vanskelig å holde på. Man kan spørre seg om det er fornuftig å ta piller slik at man skal kunne fortsette å spise feil. Xenical må derfor gå hånd i hånd med et vektreduksjonsprogram med gradvis omlegging av kostholdet. Således kan Xenical være en god drahjelp i innkjøringsfasen av en vektreduksjonsprosess hvor det foregår et kontrolloppfølgingsprogram med for eksempel fastlegen, men benyttet som tillegg i et lavkarbokosthold blir feil. Det er ønskelig å absorbere fettet i lavkarbokosthold, nettoppp for å holde fettforbrenningen vedlike.

Slankepillen Alli er det samme som Xenical, bare i lavere styrke.

Mysimba er en tablett som består av to virkestoffer; et belønningsdempende som kalles naltrekson og et antidepressivt virkestoff bupropion. Den kan benyttes sammen med Xenical og benyttes blant annet av overvektssenteret i Tønsberg. Nå som lavkarboprinsippene og alle dens helsegevinster blir stadig mer kjent blir slike preparater antakelig mindre aktuelle fremover. Likeså amputasjon av magene til pasienter (overvektsoperasjoner).


Lurer du på noe mer?

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Send inn spørsmål til legen

Ved å bruke nettstedet aksepterer du bruk av cookies.
Les mer her.

Spør legen nå fra kr 250.-
Det er helt anonymt

Fotolia 28258128 xs

Send inn spørsmål til legen

Hvorfor spørre legen?

  • Slipper å møte
  • Slipper å ta fri fra jobb
  • Kan spørre om alt
  • Billig
  • Skriftlig svar
  • Et godt supplement
  • Grundigere svar

    SPØRRE LEGEN NÅ?

Relaterte artikler

Vår legetjeneste er ikke en erstatning for faktisk legebesøk, og tjenesten fraskriver seg alt ansvar vedrørende råd om helse og sykdommer. For en sikker vurdering av din tilstand må du ta kontakt med din kontaktperson i den offentlige helsetjenesten.

Org.nr.: 989411500

Webdesign og publiseringsløsning av prod Luminus Webkommunikasjon